In de praktijk blijkt het lastig om een goede visie te formuleren. Ben jij nieuwsgierig of jouw visie sterker of duidelijker kan? Aan de hand van 7 tips kan je jouw visie versterken.

1. Geen vakjargon

Gebruik geen vakjargon bij het schrijven van je visie. Iedereen in de organisatie moet het begrijpen. Stel je voor, een collega vraagt je: Hoe was de UX op onze nieuwe website? Op het moment dat jij niet met IT bekend bent, dan heb jij niet door dat die collega vraagt naar de gebruikerservaring van de website. Die zelfde collega had je ook de vraag kunnen stellen: Hoe was je ervaring op onze nieuwe website?

Dit is hetzelfde voor de visie. Je wil dat het voor iedereen in de organisatie duidelijk is wat de visie inhoud en betekent. Naast de medewerkers wil je ook dat je klanten de visie begrijpen. Als je een nieuwe website wil laten bouwen en een leverancier schrijft dat hij UX het belangrijkst vindt. Dan ga je niet eerst de woorden opzoeken om te kijken of dit is wat je wil. Je wil van jouw leverancier horen dat hij gebruikerservaring belangrijk vindt. Kortom, gebruik geen vakjargon in je visie

2. Ambitieus

De visie geeft je lange termijn ambitie weer. Durf dan ook ambitieus te zijn! Bij je visie wil je namelijk groot denken. Dit zet je vervolgens in succesbepalende factoren, die je gebruikt om jaarlijks je acties te bepalen. Deze acties zijn de kleine stappen om je grootse ambitie waar te maken voor de organisatie.

3. Houvast bij verandering

Om verandering in elk onderdeel van organisaties te laten plaatsvinden, is het belangrijk een belofte voor de toekomst te doen. De verandering is een middel om het beloofde en geambieerde doel, de visie, van jouw organisatie en medewerkers te bereiken. Het is dan ook van belang dat de visie houvast geeft bij veranderingen. Om te controleren of je visie dit ook doet kan je de volgende vragen stellen:

  • Is de visie betekenisvol voor elke medewerker in de organisatie?
  • Is de visie toekomstgericht?
  • Is de visie inspirerende voor de medewerkers?
  • Brengen de veranderingen die jouw organisatie ondergaat, je dichterbij het bereiken van je visie?

4. Inspirerend voor alle stakeholders

Wees inspirerend voor alle stakeholders. Met visie wil je inspirerend zijn voor je klanten, je medewerkers, leveranciers, partners, financiers en de maatschappij. Je wil je medewerkers stimuleren de visie te volgen. Je partners , financiers en leveranciers inspireren om met je samen te werken en jouw doelen te bereiken. De maatschappij en je klanten wil je in beweging brengen en enthousiasmeren met je ambitie voor de toekomst. Om dit te bereiken is het belangrijk om te zoeken naar wat er echt toe doet voor alle stakeholders.

Zoek naar wat er echt toe doet voor alle stakeholders

5. Kort en krachtig

Om je visie inspirerend te maken voor stakeholders, is het van belang dat de stakeholders de visie ook weten. Als ze een heel boekwerk door moeten nemen om te weten wat jouw organisatie wil bereiken, dan raken ze verward door alle informatie en maken ze zelf een eigen samenvatting van wat ze gelezen hebben. Dit zorgt voor verschillende beelden over jouw visie. Medewerkers weten dan niet precies wat je wil bereiken. Partners weten dan ook niet precies waar jij naar toe wil en of zij samen met jou hetzelfde doel willen bereiken. Om ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde beeld van jouw visie heeft, wil je dit kort en krachtig beschrijven.

De visie wil je in maximaal 10 zinnen beschrijven, waarvan je voor elke stakeholder 1 tot 3 zinnen besteed. Hierdoor is geef je aan wat je per stakeholder wil bereiken en houdt je het tegelijkertijd kort en krachtig.

6. Doel niet de weg

De visie is het doel dat je wil bereiken. Beschrijf dan ook het doel en niet de weg ernaartoe. Als je twijfelt of je visie een doel is of onderdeel is van het proces om dit doel te verkrijgen, gebruik dan de volgende vragen:

  • Wat bereik ik met dit resultaat?
  • Waarom wil ik dit resultaat bereiken?

7. Specifiek

Maak je visie specifiek. Het voorkomt dat je in algemene en vage termen vervalt. De stakeholders zullen de algemene en vage termen niet begrijpen. Een te algemeen doel is bijvoorbeeld gezonder leven. Als iemand daarmee aankomt, heb ik geen idee wat het inhoud of wat die persoon daarmee bedoelt. De vragen die hierbij naar boven komen zijn: Wat betekent gezonder voor hem of haar? In welke aspecten van het leven wil hij of zij gezonder zijn? Voor de persoon zelf zal dit niet ook niet motiverend blijven, omdat de betekenis van gezonder leven niet duidelijk meer is.

Een ander voorbeeld is een bedrijf dat productie systemen bouwt. Het doel is bijvoorbeeld om het meest optimale productiesysteem te ontwikkelen. Het is onduidelijk wat die organisatie bedoelt met ‘optimaal’ en hoe die organisatie een optimaal productiesysteem voor zich ziet. Een stakeholder kan dan lastig bepalen, wat hij of zij samen met jouw dit doel wil bereiken.

Vergelijkbare berichten