In de praktijk blijkt het soms lastig om je missie op een krachtige manier te formuleren. Ben jij er aan toe om jouw missie een stapje krachtiger te maken? Met deze 7 simpele tips zorg je voor een duidelijke, heldere en concrete missie die een goede basis vormt voor jouw strategie en plannen.

1. Tijdloos

De missie vertelt de identiteit en het bestaansrecht van jouw organisatie. Het geeft aan waarom jouw organisatie bestaat. Omdat dit in principe niet snel verandert, verandert de missie ook niet snel. Het bestaansrecht van jouw organisatie is het fundament van de organisatie. Dit pas je niet elk jaar aan.

Een missie is daarmee tijdloos. Zorg er daarom voor dat de missie vanuit jezelf komt, en niet is gericht op de omgeving.

Iedereen kent Netflix tegenwoordig van het bekende video platform, maar wist jij dat Netflix gestart is met het verhuren van DVD’s? (ja, al zo lang geleden). Netflix zorgde ervoor dat jij DVD’s aan huis geleverd kreeg en zo films kon kijken vanuit je luie stoel. De wereld en het internet is gigantisch veranderd sinds toen, net zoals Netflix zelf. Maar ze zorgen er nog steeds voor dat je films (en series) kunt kijken vanuit je luie stoel.

2. Geen vakjargon

Een missie is het duidelijkst als iedereen binnen en buiten de organisatie de missie begrijpt en voelt. Door het gebruik van vakjargon is er kans dat mensen, die niet in hetzelfde vakgebied zitten, de missie niet makkelijk begrijpen. Stel je voor dat de missie van je organisatie is: Wij creeëren websites met de beste UX. Als jij niet met IT bekend bent, snap je waarschijnlijk niets van de missie van de organisatie. Een krachtigere, meer inspirerende, missie is dan ook: Onze websites bieden bezoekers de beste ervaring.

Je wil dat het voor iedereen in de organisatie duidelijk is wat de missie inhoudt en betekent. Niet alleen je medewerkers moeten achter je missie staan, als ook je klanten de missie begrijpen zullen ze het doel van de organisatie beter begrijpen. Als je een nieuwe website wil laten maken en een leverancier schrijft dat hij UX het belangrijkst vindt, grote kans dat je je website niet daar laat bouwen. Kortom, gebruik geen vakjargon in je missie.

Creëer een bedrijfsidentiteit met jouw missie

3. Identiteit

Je wil de missie hebben die door medewerkers omarmt wordt en waar medewerkers zich mee verbinden. De verbinding zorgt voor één ‘identiteit’ vanuit de hele organisatie. Deze identiteit wordt door de medewerkers vervolgens uitgedragen. Dit enthousiasmeert jouw klanten en partners om met jouw organisatie in zee te gaan. Om dit te bereiken is het belangrijk te kijken waar jouw organisatie voor staat en waar jouw organisatie in gelooft. Het geeft jouw medewerkers de ‘waarom’. Met ‘waarom’ wordt de drijfveer en de doelstelling van jouw organisatie. De waarom is duidelijk als alle medewerkers de volgende vraag met dezelfde strekking en hetzelfde gevoel beantwoorden: “Waarom doen wij wat wij doen?”

4. Kort en krachtig

Een missie werkt het meest inspirerend als iedereen uit z’n hoofd weet wat de missie is. Niet omdat het moet, maar omdat iedereen in de organisatie dat weet. Hoe langer de tekst, hoe minder je ervan onthoudt. Net zoals met een jaarplan: “Less is more”. Een lange tekst laat ruimte voor interpretatie, over zowel de betekenis als welk onderdeel van de missie het belangrijkst is. Door de tekst kort en krachtig te houden, geef je zelf aan wat de essentie is. Het is aan te raden niet meer dan 3 regels voor de missie te gebruiken.

5. Uniek

Een unieke missie zorgt dat alle stakeholders weten waarom ze naar jou komen in plaats van jouw concurrent. Het geeft aan waarom jouw organisatie uniek is in wat ze doet. Zoek dan ook uit wat jouw organisatie uniek maakt.

Dit kan je doen met de volgende vragen:

  • Wat is de scope van jouw werk?
  • Hoe gaan de medewerkers met elkaar om?
  • Wat is er bijzonder aan jouw product of dienst?
  • Waarin is jouw organisatie echt onderscheidend van jouw concurrenten?

Een missie geeft vaak niet direct antwoord op deze vragen, maar biedt een focus op wat voor jouw echt belangrijk is. Is jouw product het unieke van je organisatie? Of is het de manier waarop jouw medewerkers met je klanten communiceren? Of is het de expertise die je in huis hebt en naar buiten wil brengen? Wat het ook is, het is van belang dat dit wat jouw uniek maakt in je missie naar voren komt.

6. Consistent

Als je met jouw missie herkenbaar wil zijn, is consistentie van belang. Dit betekent dat het gedrag, de acties, producten en processen van jouw organisatie overeen komen met de missie. Alles wat je doet in de dagelijkse gang van zaken volgt uit jouw missie. Organisaties die zich inconsistent gedragen door verschillende meningen en acties te laten zien zorgen ervoor dat het niet duidelijk is wat je nu wil bereiken en mensen in de war raken. Grootste risico: ze raken vertrouwen kwijt in het leiderschap en gaan hun eigen ding doen.

Het is dan ook belangrijk dat jouw gehele organisatie de missie uitdraagt en stappen zet op basis hiervan. Zo weet iedereen waar jouw organisatie goed in is, waar de organisatie voor staat en voor wie de organisatie van betekenis kan zijn.

7. Specifiek

Algemene en vage termen zijn niet duidelijk genoeg voor een krachtige missie. Om de missie begrijpelijk te maken, is het belangrijk de missie specifiek te maken.

Een te algemene missie is bijvoorbeeld: “het bestrijden van ziekten en de zorg ervan verbeteren”. Vragen die hierbij snel gesteld worden zijn:

  • Op welke ziekten is dit gericht?
  • Hoe helpen ze in het bestrijden van ziekten?
  • Wat doen ze aan het verbeteren van de zorg?
  • Wat is “verbeteren”?

Een specifiekere versie van deze missie is: “Borstkanker bestrijden door onderzoek te doen, persoonlijke zorg te bieden en betrokkenen en patiënten van de juiste informatie te voorzien”.

Deze missie maakt veel duidelijker dat de organisatie zoveel mogelijk doet om borstkanker te bestrijden. Niet alleen is er een erg specifieke focus in de missie, het geeft ook aan op welke manier de 3 focusgebieden tot uiting komen en hoe deze in relatie tot elkaar staan.

Gerelateerde blogs

Vergelijkbare berichten