De missie vormt, samen met de visie, de voedingsbodem voor je strategie en bepaalt daarmee de acties die je neemt. Omdat het de basis is, is het van belang dat deze missie goed is. Maar wat is een goede missie? En hoe zie je dat die gedragen is binnen de organisatie?

Wat is een missie?

In een missie geeft aan wat jouw organisatie wil betekenen voor de belanghebbenden. Dit zijn bijvoorbeeld jouw klanten, medewerkers en de bestuurders van de organisatie. De missie maakt het bestaansrecht van jouw organisatie duidelijk.

Om een missie te vormen kan je vier vragen over de organisatie stellen:

  1. Wie zijn we?
  2. Wat doen we?
  3. Voor wie doen we dit?
  4. Waarom doen we dit voor die personen?

Een goede missie geeft, in slechts enkele zinnen, een duidelijk antwoord op deze vier vragen.

De missie van Coolblue

Als voorbeeld passen we deze vier vragen toe voor de organisatie Coolblue. Als we de vier vragen beantwoorden krijgen we het volgende:

Coolblue is een diverse groep van enthousiaste en gemotiveerde mensen. Coolblue is een e-commerce bedrijf: ze verkopen (met name) elektronica in een webshop. Maar Coolblue is meer dan dat: ze bouwen klantreizen om klanten zo goed mogelijk te bedienen. Het kan elke dag een stapje beter. Zo worden consumenten blijer en vrolijker met hun bestelling.

Coolblue bestaat dan ook om mensen vrolijk te maken. Ze doen dit onder ander via de webshop, een goede klantenservice en het ontwikkelen van een positieve bedrijfscultuur. Belangrijk is dat dit niet alleen naar klanten toe is, maar ook hun medewerkers maken ze graag vrolijk.

Coolblue heeft dit samengevat met 4 woorden: ‘Alles voor een glimlach’. Deze 4 woorden geven perfect aan wat de bedrijfscultuur is van Coolblue en waar ze voor staan. En dat is de basis van een goede missie: zorg dat je weet waar je voor staat en wat je graag wil dat jouw medewerkers naar elkaar, en naar buiten toe uitdragen.

Een goede missie motiveert en verbindt de medewerkers in jouw organisatie. Bij Coolblue zie je bijvoorbeeld dat de missie medewerkers motiveert om alles te doen voor een glimlach van de klant of andere collega’s.

Een goede missie = een gedragen missie

Deze missie van Coolblue wordt door de medewerkers gedragen. Je ziet het terug in de sfeer die bezorgers en medewerkers in de winkel uitstralen en de manier waarop bijvoorbeeld klanten Coolblue als merk zien. Dit is de reden waarom Coolblue zo’n sterke organisatie is en bijna iedereen weet wat de missie is van Coolblue.

Maar dit is voor iedereen van belang. Een missie kan heel interessant zijn op papier, maar dit is weinig tot niets waard als deze niet op de juiste manier gedragen wordt in de organisatie.

Heb jij er wel eens over nagedacht of bij jullie de missie gedragen wordt? Weet iedere collega űberhaupt wat de missie is? Dit is van cruciaal belang om de neuzen van iedereen in de organisatie dezelfde kant op te zetten en zorgt voor saamhorigheid.

Als medewerkers de missie al niet dragen, hoe kun je dan je missie goed vorm geven naar buiten toe? Als er bijvoorbeeld vaak medewerkers vertrekken, omdat ze zich niet thuis voelen, kan dit komen doordat de beschreven missie niet aansluit met de werkelijke normen en waarden binnen de organisatie.

Gelukkig is het makkelijk (en leuk) om dit te checken! Praat hierover met jouw collega’s en vraag naar wat zij van de organisatie vinden. Je kan dit doen door een collega’s te vragen de volgende vragen te laten beantwoorden:

  • Wie zijn we volgens jou?
  • Wat vind je dat we doen of wat doen we volgens jouw hoofdzakelijk?
  • Voor wie doe je jouw werk?
  • Waarom doe je dit werk bij ons?
  • Waarom doen we dit werk voor onze klanten?
  • Wat is volgens jou de missie van onze organisatie?

De mate waarin de antwoorden overeenkomen tussen collega’s geeft een beeld van hoe gedragen de missie is binnen de organisatie. Een missie hoort zowel intern als extern gedragen te worden. Dus ga deze zaken ook na bij je klanten, partners en/of financiers. Zo kan je ervoor zorgen dat je duidelijk gedragen missie hebt waar iedereen voor staat.

Dit is leuk, omdat je het met veel van je medewerkers kan hebben over de toekomst van je organisatie. Hoe zien zij dit? Dit kan erg inspirerend werken. Het geeft je een goed beeld van iedereen in je organisatie en hoe je je missie bijvoorbeeld beter bij jouw organisatie kan laten aansluiten.

Maak de missie zichtbaar

Als je missie goed zichtbaar is, is de kans veel groter dat medewerkers deze missie ook daadwerkelijk uitdragen. Het is dan ook niet voor niets dat de missie bovenaan elk A3 jaarplan staat.

Cruciaal is het dus om je missie direct zichtbaar te maken en als basis te gebruiken voor je jaardoelen. Een bedrijf dat als missie ‘Alles voor een glimlach’ heeft, zal bijvoorbeeld als doel gericht zijn om het verbeteren van klantcontact of medewerkers de best passende baan te geven. Op basis hiervan kun je dus op de juiste manier je visie vormgeven.

Vergelijkbare berichten